Welcom Sweetie !!!


Flying without Wings ^(O.O)^

11 July 2014

Fahaman Wahabi : Assignment Semester 6


Assalamualaikum !!
Hari ni Pujangga nak post tentang fahaman wahabi yang pernah menjadi tajuk assignment Pujangga.
Pujangga pernah kata yang Pujangga nak post hasil assignment tu kan?
ok, ni dia.
saya budak baru belajar, jika silap fakta mohon tunjukkan kebenaran ~~

 PENGENALAN
Menghampiri tahun 2014, isu fahaman Wahhabi telah menjadi salah satu isu terhangat yang bukan sahaja menjadi topik utama di dalam negara malah juga di luar negara. Isu fahaman Wahhabi ini juga merupakan isu yang menjadi tajuk utama perbahasan para ilmuwan dalam bidang agama dan juga para ulama. Secara ringkasnya, fahaman Wahhabi atau wahabisme ini bukanlah suatu fahaman yang baru meskipun isu fahaman ini merupakan isu semasa yang sedang hangat diperbahaskan. Hal ini kerana, fahaman Wahhabi ini telah muncul di negara Arab pada permulaan kurun ke-12 Hijrah lagi yang dipimpin oleh Syeikh Muhammad Bin Abdul Wahhab (Zainal Abidin Syihab 1997). Status fahaman ini masih lagi menjadi tanda tanya kerana mengakibatkan perbezaan pendapat yang sangat ketara.
            Terdapat beberapa pendapat bahawa gerakan yang dibawa oleh Syeikh Muhammad bin Abdul Wahhab ini adalah gerakan Bidaah. Oleh yang demikian, sesetengah negara Islam masih melarang penyebaran fahaman ini sehingga sekarang. Namun begitu, terdapat juga ulama dan para ilmuwan Islam yang menyatakan dan melahirkan pandangan yang positif  terhadap pengasas fahaman Wahhabi ini. Antaranya ialah Dr. Yusuf al-Qaradawi sendiri di dalam Fiqh al-Aulawiyyat menyatakan tentang Syeikh Muhammad Bin Abdul Wahab sebagai seorang tokoh yang memelihara benteng tauhid daripada syirik yang mencemari pancaran tauhid dan dikotori kesuciannya, menulis buku-buku  dan risalah-risalah dalam perkara itu, serta bangkit menanggung bebanan secara dakwah dan praktikal dalam memusnahkan gambaran-gambaran syirik (Hersi mohamad Hilole 2012). Jadi, apakah hakikat sebenar fahaman Wahhabi ini? 
  
PERBINCANGAN
2.1 DEFINISI
Sebelum isu fahaman Wahhabi ini dikupas dengan lebih mendalam, adalah penting bagi sesiapa sahaja untuk memahami terlebih dahulu apa yang dimaksudkan dengan istilah Wahhabi. Secara bahasanya, lafaz Wahhab membawa maksud memberi, anugerah, kurnia dan seumpamanya. Perkataan ini juga merupakan salah satu nama Allah.  Namun begitu, menurut istilah di dalam ilmu Akidah pula, Wahhabi bermaksud fahaman dan gerakan yang dibawa oleh Syeikh Muhammad bin Abdul Wahhab di Semenanjung Tanah Arab. Selain itu, perkataan Wahhabi ini juga sebenarnya dinisbahkan kepada Syeikh Muhammad bin Abdul Wahhab sebagai lumrah penisbahan bangsa Arab yang menisbahkan fahaman, amalan dan pencapaian seseorang kepada ayah, datuk, moyang atau keturunan sebelumnya (Zamihan Mat Zin Al-Ghari 2011).
Seterusnya, istilah Wahhabiah pula merujuk kepada golongan yang menjadi pengikut kepada fahaman dan gerakan yang dibawa oleh Syeikh Muhammad bin Abdul Wahhab. Selain digelar sebagai Wahhabiah yang mengikuti fahaman Wahhabi, golongan ini kebiasaannya menggelarkan juga diri mereka kepada nama-nama lain mengikut perkembangan semasa seperti Salafi, Salafiah, Ansar al-Sunnah, Golongan Tajdid, Ahlu Sunnah dan sebagainya (Zamihan Mat Zin Al-Ghari 2011).


2.2 PENGASAS FAHAMAN WAHHABI
Pengasas fahaman Wahhabi ini ialah Syeikh Muhammad bin Abdul Wahhab. Beliau lahir di perkampungan Uyainah di Riyadh, Arab Saudi pada tahun 1115 Hijrah bersamaan tahun 1703 Masihi. Beliau berasal dari keturunan Bani Tamim yang sangat terkenal di negara Arab. Keluarga Syeikh Muhammad Bin Abdul Wahab menggunakan mazhab Hanbali memandangkan ayahnya merupakan seorang ahli fikah bermazhab Hanbali merangkap kadi serta mufti negeri tempat mereka tinggal (Hersi Mohamad Hilole 2012).
            Sesetengah ahli sejarah mengatakan, Syeikh Muhammad telah menghafaz al-Quran sejak kecil lagi. Ketika berumur 12 tahun, beliau telah disuruh menjadi Imam oleh ayahnya. Beliau juga telah dididik sendiri oleh ayahnya di dalam bidang ilmu fikah, tafsir, hadis dan usuluddin. Maka tidak hairanlah sekiranya dikatakan bahawa ayahnya sangat mengagumi kecerdasan dan keluarbiasaan pandangan serta pemikiran yang dimiliki oleh Syeikh Muhammad. Namun begitu, terdapat juga sesetengah pendapat yang mengatakan bahawa bapa Syeikh Muhammad mula mencurigai setiap pandangan dan pemikiran Syeikh Muhammad sekaligus menolak beberapa pandangan beliau yang menurut bapanya menyalahi mazhab yang mereka pegang. Hal ini terbukti dengan bermulanya dakwah Syeikh Muhammad secara rasmi hanyalah setelah kematian bapanya pada tahun 1153 Hijrah. Selepas bapanya meninggal, Syeikh Muhammad ditentang pula oleh saudara kandungnya iaitu Sulaiman. Namun demikian, masih terdapat pendapat bahawa Syeikh memulakan dakwahnya secara rasmi pada tahun 1153 Hijrah adalah kerana pada tahun itu beliau baru pulang ke Uyainah setelah sekian tahun menuntut ilmu di Madinah. Oleh yang demikian, permulaan dakwahnya itu dikatakan tiada kaitannya dengan kematian bapa beliau (Hersi Mohamad Hilole 2012).
            Kehidupan Syeikh Muhammad bin Abdul Wahab banyak dihabiskan dengan mengembara. Pengembaraan beliau dikatakan melalui dua fasa iaitu perjalanan beliau untuk menunaikan fardu Haji sementara  fasa yang kedua pula adalah untuk menuntut ilmu. Beliau telah menuntut ilmu dari ramai guru yang sebahagiannya bermazhab Hanbali. Antaranya ialah Syeikh Abdullah bin Ibrahim bin Saif dari keluarga al-Saif al-Najdi, Syeikh Muhammad Hayatu al-Sindi, Syeikh Ali Afendi al-Dagustani, Syeikh Ismail al-Ajluni, Syeikh Abdul Latif al-Afalikin al-Ihsai dan Syeikh Muhammad al-Afaliki al-Ihsain. Selain itu beliau juga telah menziarahi banyak tempat seperti Baghdad, Mosul, Utara Iraq dan lain-lain (Hersi Mohamad Hilole 2012).
            Semasa menjalani pengembaraannya menuntut ilmu, beliau melihat sendiri banyak kezaliman yang berlaku terhadap umat Islam oleh umat Islam sendiri dan juga kezaliman yang dilakukan oleh para pentadbir kerajaan. Oleh yang demikian, beliau mengambil keputusan untuk menentang bid’ah dan berdakwah kepada tauhid yang murni. Syeikh Muhammad juga berusaha untuk menghapuskan perselisihan dan kelemahan dalam kalangan orang Arab supaya dapat menyatukan mereka sekaligus kembali memegang peranan di dalam dunia Islam. Usaha beliau berterusan sehingga beliau meninggal dunia pada 1206 Hijrah bersamaan 1792 Masihi (Hersi Mohamad Hilole 2012).


2.3 SEJARAH PENYEBARAN FAHAMAN WAHHABI
Pada awal abad ke-16 Masihi, Kerajaan Turki Uthmaniah telah menguasai dunia Arab termasuklah semenanjung tanah Arab. Keadaan sosio-ekonomi yang telah sedia ada wujud ketika ini dikekalkan kecuali hal-hal yang memang bertentangan dengan kepentingan politik mereka. Urusan kabilah-kabilah Arab Badwi di Hijjaz ditangani oleh Syarif, iaitu pemerintah daripada keturunan Hasan Ibnu Ali Bin Abi Talib yang diasaskan oleh Ja’far Bin Muhammad Abn al-Husayn Ibn Muhammad al-Sya’ir pada tahun 968 Masihi. Sementara itu, urusan kenegaraan yang formal serta pentadbiran penduduk kota-kota Hijjaz pula dikendalikan oleh pegawai kerajaan yang dinamakan sebagai Sanjaq, berpusat di Jeddah (Ibnu Ahmadain al- Barlisi 2011).
            Bermula pada abad ke 18 Masihi, kekuasaan Sanjaq yang mendapat arahan terus dari Sultan merosot. Hal ini menyebabkan Syarif mula menguasai. Pegawai-pegawai mula berasa selesa tinggal dibawah naungan para Syarif tanpa melaksanakan tanggungjawab dan tugas masing-masing. Golongan Syarif seterusnya mula mengabaikan perintah Sultan Uthmaniah sendiri. Kemudian, muncul pula kabilah-kabilah yang diketuai oleh kepimpinan mereka sendiri dan dinamakan sebagai Syeikh al- Kabilah. Wilayah-wilayah kecil pula diketuai oleh amir-amir yang tunduk di bawah kekuasaan Turki Uthmaniah, tetapi di dalam masa yang sama jika mereka memiliki kekuatan, amir-amir ini mampu untuk melepaskan diri mereka daripada berada di bawah kekuasaan sesiapa sahaja (Ibnu Ahmadain al- Barlisi 2011).
            Persepakatan di antara Syeikh Muhammad Bin Abdul Wahhab dengan Amir Muhammad Ibn Sa’ud, amir dari wilayah Dar’iyah, terjadi sekitar tahun 1774 (Ibnu Ahmadain al- Barlisi 2011). Amir Muhammad Ibn Sa’ud menerima ajaran yang dibawa oleh Syeikh Muhammad dengan sangat baik lalu mengangkat beliau menjadi qadi. Oleh yang demikian, dari bahagian selatan hingga Najd, Syeikh Muhammad telah bangkit sebagai pemurni agama yang menggerakkan kaum Arab Badwi yang sebelum ini hanya muslim pada nama untuk menuju ke arah keimanan serta pengabdian diri kepada Allah sekaligus menghapuskan amalan-amalan yang bertentangan dengan syarak. Pada ketika ini, kaum Arab badwi sangat terkenal dengan menjadikan rompakan dan serangan terhadap kabilah-kabilah sebagai mata pencarian.
            Setelah melihat hasil daripada usaha dakwah dari Syeikh Muhammad, pemimpin kabilah-kabilah di sekitar Dar’iyah mula aktif di dalam aktiviti dakwah sehingga mewujudkan kekuasaan. Pengikut-pengikut Syeikh Muhammad Ibn Abdul Wahhab kemudiannya digelar sebagai Muwahhidun yang bermaksud Ahli Tauhid (Ibnu Ahmadain al- Barlisi 2011). Mereka mula membentuk barisan yang kuat dan utuh. Sementara itu, golongan yang memusuhi gerakan ini menggelarkan golongan ini sebagai Wahhabiyun, Wahhabiyah atau Wahabi dengan tujuan penghinaan. Golongan ini juga merupakan golongan kabilah yang tidak mahu kembali kepada jalan Allah dan berdegil untuk meneruskan aktiviti rompakan sebagai mata pencarian telah diperangi oleh Muwahhidun. Seterusnya, golongan Muwahhidun mengambil pendekatan, sekiranya ada di kalangan kabilah yang diperangi terbunuh, maka balu yang ditinggalkan si mati akan dinikahi serta anak-anaknya akan dijadikan anak angkat kepada pendakwah Salafi. Hal ini jelas mampu mengubah persengketaan menjadi satu ikatan kekeluargaan.
            Kerajaan Muwahhidun kemudiannya meluaskan lagi dakwah mereka dengan menundukkan Uyainah pada tahun 1749 dan riyadh pada tahun 1773 serta menguasai pedalaman-pedalaman semenanjung Tanah Arab. Dalam beberapa tahun sahaja, gerakan ini telah berjaya menguasai Oman, Yaman, ‘Asir, pedalaman Syria, Teluk Arab sehingga ke Laut Merah, Ihsa’, Qasim dan Karbala (Ibnu Ahmadain al- Barlisi 2011). Setelah Syeikh Muhammad dan Ibnu Sa’ud meninggal dunia, perjuangan mereka tetap diteruskan namun mendapat tentangan dari Syarif yang memerintah ketika itu iaitu Syarif Mas’ud Ibn Sa’id Ibn Zayd. Beliau telah menghasut kerajaan Turki Uthmaniah dengan mengatakan bahawa gerakan Muwahhidun adalah gerakan pemisah yang cuba menuntut kemerdekaan daripada kerajaan.
Syarif Mas’ud kemudiannya menuduh Muwahiddun sebagai kafir dan memerintahkan supaya mereka ditangkap dan dipenjarakan tanpa sebarang perbicaraan. Selain itu, Ibnu Mas’ud hanya mengizinkan Muwahhidun menunaikan haji sekiranya mereka membayar cukai khas yang dikenakan secara tidak berasas. Para pegawai Kerajaan Turki Uthmaniah memihak kepada para syarif dan menggalakkan penduduk Hijaz untuk bersatu bagi memerangi dakwah Salafiyyah. Golongan Muwahiddun seterusnya terus ditindas dengan tidak diberikan keizinan untuk menunaikan fardu Haji. Hal ini telah menimbulkan kemarahan di sesetengah kabilah yang berpegang teguh kepada ajaran Salaf al-Salih menyebabkan kabilah-kabilah ini beralih arah dan menyatakan kesetiaan kepada kerajaan Muwahhidun. Bermula dari sinilah berterusannya  penentangan yang berterusan terhadap golongan Wahhabi ataupun Muwahhidun yang kemudiannya membawa kepada kebangkitan kedua dan ketiga golongan ini.

2.4 METODOLOGI FAHAMAN WAHABI
Setiap fahaman dan aliran mestilah memiliki metodologi atau kaedah tersendiri di dalam menyebarkan fahaman yang dibawa. Begitu juga dengan fahaman Wahhabi yang menggunakan pelbagai kaedah di dalam usaha menyerapi pemikiran masyarakat kini. Antara metodologi pemikiran fahaman yang dikatakan ekstrem ini ialah golongan wahabi ini ingin meneruskan fahaman memecahkan tauhid kepada tiga bahagian bagi mengkafirkan umat Islam yang bertawasul dengan para anbiya, auliya dan solihin yang telah meninggal dunia (Zamihan Mat Zin Al-Ghari 2011).
            Selain itu, golongan ini juga sering mengkafirkan fahaman-fahaman lain meskipun disebabkan masalah furu’ iaitu isu kecil atau khilaf di dalam ilmu feqah. Sebagai contoh mantan Mufti Arab Saudi, Syeikh Abdul Aziz bin Baz mendakwa amalan mengalunkan takbir hari raya secara berlagu dan beralun adalah sesat lagi syirik (Zamihan Mat Zin Al-Ghari 2011).  Padahal amalan ini merupakan isu khilaf di dalam perbincangan para ulama dan tidak difatwakan sebagai haram apatah lagi sehingga ke tahap sesat.
            Golongan yang membawa fahaman Wahhabi ini juga terkenal dengan sikap mereka yang menolak segala jenis perbuatan yang berbentuk bid’ah dengan mengatakan bahawa bid’ah adalah sesat dan syirik (Zamihan Mat Zin Al-Ghari 2011). Antara contoh amalan yang ditentang keras oleh fahaman Wahhabi ini ialah menyapu muka selepas solat, wirid, tahlil, doa Qunut subuh, zikir berjemaah, Maulidur Rasul, Nifsu Sya’ban dan sebagainya.
            Seterusnya, golongan Wahhabi juga seringkali menyerang golongan Tasawwuf atau Tarikat dengan mendakwa mereka adalah sesat lagi kufur (Zamihan Mat Zin Al-Ghari 2011). Tambahan pula golongan Wahhabi mendakwa bahawa amalan Tarikat ini dikutip daripada agama lain selain Islam. Tambahan pula, golongan ini juga menolak pendekatan Mazhab dalam Islam serta mendakwa bahawa mengikuti satu-satu Mazhab sebagai ahli bid’ah yang sesat lagi kafir.
Di dalam buku Aliran Politik dan Aqidah Dalam Islam pula ada menyatakan beberapa garis besar tindakan yang dilakukan di dalam golongan Wahhabi (Imam Muhammad Abu Zahrah 1996). Fahaman ini yang jelas lahir atas dasar menghidupkan semula idea, pandangan dan pendapat Ibnu Taimiyah, telah mengamalkan pandangan tersendiri secara lebih tegas serta keras berbanding Ibnu Taimiyah sendiri. Hal ini diperjelaskan dengan alasan Ibnu Taimiyah tidak mengambil sesuatu isu itu dengan tegas dan teliti kerana isu tersebut tidak timbul pada zamannya.
            Antara perkara yang dibawa oleh fahaman Wahhabi ini ialah mereka ini bukan sahaja menetapkan ibadah sebagaimana yang ditetapkan di dalam al-Quran dan Sunnah menurut pandangan Ibnu Taimiyah namun mereka juga menegaskan bahawa apa juga adat atau tradisi mestilah tidak keluar dari ruang lingkup dan batasan syariat Islam (Imam Muhammad Abu Zahrah 1996). Sebagai contoh, golongan ini mengharamkan rokok sekeras-kerasnya sehinggakan mereka melabelkan umat Islam yang menghisap rokok sebagai orang musyrik. Dilihat di dalam situasi ini, golongan wahabi seolah-olah menyerupai golongan Khawarij yang mengkafirkan pelaku dosa besar.
            Seterusnya, golongan wahhabi ini juga sering mengharamkan sesuatu ke atas diri mereka dengan sekeras-kerasnya sehingga tiba suatu ketika, mereka akan menghalalkannya pula (Imam Muhammad Abu Zahrah 1996). Hal ini menjadi persoalan kerana menimbulkan keraguan dan perselisihan faham apabila hukum diubah-ubah seperti tidak berpandukan kepada al-Quran dan Sunnah. Selain itu, golongan wahabi ini juga dikatakan menghalalkan darah sesiapa saja yang menentang mereka. Pada pandangan mereka, bid’ah adalah perkara yang wajib diperangi. Sekiranya dengan mengangkat senjata mampu menghapuskan bid’ah, maka mereka akan melakukannya. Hal ini jelas menunjukkan bahawa golongan ini memilih untuk menggunakan kekerasan lebih daripada menggunakan dakwah sepertimana yang diajar oleh Nabi Muhammad S.A.W seperti tunjukkan akhlak yang baik dan sebagainya.
            Golongan wahhabi juga dikatakan apabila menduduki sesebuah desa atau kota, mereka sering memusnahkan binaan-binaan yang dibina di atas kubur tidak kira sama ada kubur para Nabi, solihin atau sesiapa sahaja (Imam Muhammad Abu Zahrah 1996). Disebabkan hal tersebut, terdapat beberapa penulis Eropah yang melabelkan golongan ini sebagai pemusnah rumah ibadat. Label yang diberikan ini jelas tidak munasabah kerana binaan yang dibina bukanlah tempat beribadat melainkan hanyalah binaan untuk menandai kubur, menghias kubur dan sebagainya tanpa melibatkan alasan keagamaan. Tambahan pula, golongan wahhabi dikatakan turut memusnahkan masjid yang dibina bersebelahan dengan kubur kerana mereka berpegang kukuh kepada hadis yang menyebutkan bahawa Nabi Muhammad melarang Bani Israel menjadikan kubur Nabi mereka sebahagian daripada masjid.
            Selanjutnya, golongan Wahhabi juga sangat menghalang apa jua bentuk perbuatan yang boleh membawa kepada penyembahan berhala (Imam Muhammad Abu Zahrah 1996). Sebagai contoh golongan Wahhabi menghalang fotografi makhluk hidup yang cukup sifatnya. Tambahan pula, golongan Wahhabi ini memperluaskan definisi dan pengertian bid’ah secara lebih meluas dan menolak ke tepi bid’ah yang positif. Mereka menganggap semua jenis bid’ah adalah salah dan tidak seharusnya dilakukan oleh umat Islam.


2.5 SIKAP GOLONGAN WAHHABI TERHADAP BEBERAPA GOLONGAN LAIN
2.4.1 TASAWUF
Konflik antara golongan berfahaman Wahhabi dengan ahli tasawuf merupakan lanjutan dari pertelingkahan yang berlaku antara ahli fikah dan ahli tasawuf sejak sekian lama. Pertelingkahan ini semakin meruncing pada zaman pembukuan ilmu Islam khususnya di antara para ahli fikah yang bermazhab Hanbali. Terdapat pendapat menyatakan bahawa pertelingkahan berpunca dari perbezaan yang wujud antara penekanan yang terdapat di dalam kedua-dua fahaman ini (Hersi mohamad Hilole 2012). Hal ini kerana, ilmu fikah lebih kepada tingkah laku zahir sementara tasawuf pula menekankan kepada aspek batin yang maksimum.
Zaman kegemilangan tasawuf bermula selepas abad ke 12 yang berperanan penting di dalam menyebarkan dakwah Islam ke seluruh pelosok dunia. Namun, tasawuf mengalami zaman kemelesetan pada abad ke 17 (Hersi mohamad Hilole 2012). Oleh yang demikian, muncullah kepercayaan pada perkara tahyul serta bertawasul kepada penghuni kubur dan meminta pertolongan daripada mereka. Tasawuf Sya’abi merupakan tasawuf yang berubah dari bentuk pemikiran kepada amal perbuatan (Hersi mohamad Hilole 2012). Kumpulan tasawuf ini berkembang di sekitar Semenanjung Arab termasuklah Najd. Syeikh Muhammad Bin Abdul Wahhab sangat mengutuk tasawuf jenis ini serta amalan yang mereka lakukan. Malahan Syeikh Muhammad menfatwakan bahawa golongan ini adalah golongan yang musyrik. Namun begitu, sikap para pengikut Syeikh Muhammad adalah lebih keras lagi. Mereka mempercayai bahawa tasawuf adalah aliran yang asing di dalam Islam dan para pengikut tasawuf menyebarkan ajaran ini dengan tujuan meruntuhkan akidah Islam dari aspek dalaman.

2.4.2 SYIAH
Para ulama syiah merupakan antara kumpulan pertama yang mengkritik aliran Wahhabi di Semenanjung Tanah Arab. Golongan Wahhabi telah menyerang tempat-tempat suci Syiah di Karbala ketika mereka menakluki Iraq. Hal ini menimbulkan kemarahan kepada ulama Syiah sehingga mereka mengeluarkan makalah yang mengkritik golongan Wahhabi. Antara ulama syiah yang menulis kritikan terhadap golongan Wahhabi ialah Syeikh Jaafar Kasyiul Ghita, Syeikh muhammad Jawwad Mughniah, Syeikh Muhsin al-Amin Aka’mili dan Syeikh Jaafar Subhani. Para pengikut Wahhabi mempercayai bahawa sepertimana yang diperkatakan oleh Syeikh Muhammad bahawa golongan pertama yang memasukkan syirik dalam umat adalah puak Rafidhah iaitu Syiah (Hersi mohamad Hilole 2012).
            Dua golongan ini sering berbalas kritikan dengan cara menghasilkan penulisan. Golongan Wahhabi mengambil langkah yang sangat ekstrem apabila bergegas memusnahkan rumah-rumah ibadat dan tempat suci golongan syiah sehinggalah tercetusnya revolusi Islam di Iran yang dipimpin oleh pimpinan Imam Ayatullah Khomeini (Hersi mohamad Hilole 2012). Revolusi ini menjadikan konflik antara golongan Sunni dan Syiah semakin mendalam. Golongan pro Wahhabi mula mengambil langkah berjaga-jaga. Para ulama di Saudi mula mengeluarkan fatwa yang mengingatkan kaum Muslimin perihal bahaya puak Syiah. Seterusnya, konflik demi konflik timbul di antara mereka dan mula menyebar ke seluruh pelosok dunia sekaligus mewujudkan pelbagai konflik lain yang turut melibatkan fahaman dan aliran Islam lainnya.



2.6 AHLI SUNNAH WAL JAMAAH VS FAHAMAN WAHHABI
Sepertimana yang telah diperjelaskan sebelumnya, golongan wahhabi memiliki banyak perbezaan pendapat dengan mazhab-mazhab lain yang muncul terutamanya ialah Ahli Sunnah Wal Jamaah. Menurut Zamihan Mat Zin Al-Ghari, terdapat beberapa perbezaan ketara di antara pandangan yang diutarakan oleh fahaman ini dengan prinsip dan pandangan ulama muktabar Ahli Sunnah Wal Jamaah. Antaranya ialah Ahli Sunnah Wal Jamaah berpendapat bahawa dengan mendakwa Allah duduk bersemayam di setiap arasy adalah kafir kerana duduk atau bersemayam bukanlah sifat Allah. Sementara menurut golongan wahabi pula, mereka mendakwa bahawa Allah duduk di atas kerusi
            Seterusnya, menurut Ahli Sunnah Wal Jamaah menyatakan bahawa Allah tidak mempunyai anggota atau jisim sepertimana yang telah tertulis di dalam firman Allah yang bermaksud, “Dia (Allah) tidak menyerupai sesuatu pun dari makhlukNya baik dari satu segi mahupun dari semua segi, tidak ada satu pun yang menyerupaiNya”. Manakala bagi golongan Wahhabi pula, Syeikh Ibn Baz, bekas mufti al-Wahhabiyah berkata, “penafian jisim dan anggota bagi Allah adalah suatu yang dicela”.
            Ulama Ahli Sunnah Wal Jamaah sepakat berpendapat bahawa Allah wujud tanpa bertempat, kerana Allahlah yang menjadikan tempat yang mempunyai batasan, kadar tertentu dan bentuk. Hal ini jelas dinyatakan di dalam hadis Nabi Muhammad yang bermaksud, “Allah wujud pada azali dan belum wujud semua selainNya. Pendapat ini ditentang oleh Syeikh Ibn Baz dengan tetap menyatakan bahawa zat Allah berada di atas Arasy.
            Seterusnya, ulama Ahli Sunnah Wal Jamaah bersepakat bahawa mengulang zikir ‘la ila ha ilallah’ sebanyak seribu kali adalah diharuskan hukumnya. Hal ini diputuskan berdasarkan firman Allah yang bermaksud, “Wahai orang-orang yang beriman, berzikirlah dengan menyebut nama Allah, zikir yang sebanyak-banyaknya”. Namun menurut ulama Wahhabi, lafaz zikir ini merupakan bid’ah dari golongan yang jahil serta terkeluar dari landasan syariat serta mensyirikkan Allah. Begitu juga dengan bertawasul dengan kemuliaan Nabi Muhammad, menurut ulama Ahli Sunnah Wal Jamaah, umat Islam dibolehkan berdoa, “Ya Allah, dengan kemuliaan Nabi Muhammad sembuhkanlah penyakitku”. Tetapi menurut Syeikh Soleh bin Fauzan, bertawasul dengan nama Nabi adalah dilarang.
            Golongan Wahhabi juga melarang sambutan Maulidur Rasul dengan alasan perbuatan ini adalah sama dengan perbuatan Yahudi. Menurut Syeikh Soleh Fauzan, orang jahil dari kalangan umat Islam dan ulama ialah mereka yang sesat merayakan Maulidur rasul. Namun ulama Ahli Sunnah Wal Jamaah menghukumkan perayaan yang dilaksanakan untuk menzahirkan kegembiraan dengan bersedekah sempena kelahiran Nabi Muhammad adalah harus.
            Selanjutnya, menurut fahaman Wahhabi, mengkafirkan golongan yang menolak fahaman mereka adalah perkara yang wajar sementara menurut ulama Ahli Sunnah Wal Jamaah, tidak boleh mengkafirkan umat Islam tanpa sebab yang diterima oleh syarak. Dari aspek bertawasul dengan wali-wali dan para solihin pula menurut ulama Ahli Sunnah Wal Jamaah adalah dibolehkan berdoa yang bermaksud, “ya Allah dengan kemuliaan wali-wali dan juga nabi-nabiMu hilangkanlah dukacitaku”. Manakala menurut ulama wahhabi, tawassul dengan kemuliaan wali-wali adalah syirik dan boleh mengeluarkan mereka dari Islam dan berkekalan dalam neraka iaitu terkeluar dari Islam.
            Selain itu, terdapat banyak lagi perbezaan pendapat antara dua golongan ini yang menjadi perbahasan yang sentiasa hangat di antara mereka. Antaranya ialah isu istighosah, doa qunut Subuh, bacaan al-Quran ke atas orang yang sudah meninggal dan sebagainya. Kebanyakan pendapat dari golongan Wahhabi berbentuk penolakan tanpa dalil yang jelas.


2.7 KEMUNCULAN WAHABI DI TANAH MELAYU
Menurut Zamihan Mat Zin Al-Ghari, fahaman Wahabi mula menyebar ke Tanah Melayu bermula pada tahun 1869 Masihi dengan kemunculan Syeikh Muhammad Tahir Jalaluddin al-Falaki di Singapura. Pada era ini, golongan Wahabi di gelar sebagai Kaum Muda kerana mereka membawa pemikiran baru di dalam pendidikan di Tanah Melayu. Semasa zaman ini, golongan Kaum Muda ini medapat tentangan yang sangat hebat dari golongan Kaum Tua, iaitu mereka yang berpegang teguh kepada Mazhab Syafie dan akidah Imam al-Asyhari.  Syeikh Muhammad Tahir Jalalluddin al-Falaki bersama-sama dengan Syeikh Muhammad Salim al-Kalali, Syed Syeikh al-Hadi, Syeikh Muhammad Aqil dan Haji Abas Mohd Taha menerbitkan majalah al-Imam. Mereka juga mendirikan sekolah-sekolah agama tempatan berasaskan pendekatan baharu. Namun begtu mereka mendapat tentangan daripada Kaum Tua kerana mereka membawa isu yang menimbulkan kontroversi yang jelas bercanggah dengan fatwa mengikut Mazhab yang muktabar.
            Pada tahun 1917 Masihi, Syed Syeikh al-Hadi mengubah haluan  dakwah Kaum Muda ke Melaka kerana merasakan dakwah mereka di Singapura tidak begitu berjaya. Di Melaka, beliau masih mencuba strategi yang sama dengan cara membuka sekolah agama. Namun begitu, sekali lagi dakwahnya menerima tentangan yang sangat hebat daripada ulama Kaum Tua. Akhirnya beliau berpindah ke Pulau Pinang lalu mendirikan Madrasah Al-Masyur al-Islamiyah  pada tahun 1919M. Sekolah ini berasaskan kepada pendidikan moden yang setaraf dengan sekolah Inggeris dan Melayu pada ketika itu. Pada tahun 1926 Masihi, beliau menulis novel Hikayat Faridah Hanum yang di dalamnya mengandungi idea tentang pembaharuan Kaum Muda. Seterusnya, beliau menerbitkan pula majalah al-Ikhwan pada tahun 1928 Masihi dan Majalah Saudara pada tahun 1928 Masihi.
            Di Perak, gerakan Kaum Muda mula bertapak apabila Syeikh Abdullah Maghribi dijemput untuk memimpin Madrasah Idrisiyah yang ditubuhkan pada tahun 1922 Masihi. Namun begitu, sekolah yang dikatakan sebagai sekolah Kaum Muda paling berkesan ialah Madrasah al-Ihya di Gunung Semangol melalui peranan Ustaz Abu Bakar al-Baqir. Sekolah ini telah didirikan pada 15 April 1934.
            Di Selangor pula, aliran yang dibawa oleh Kaum Muda ini mula menapak pada tahun 1922 Masihi apabila Haji Jalalluddin Bin Ismail menubuhkan Madrasah al-Ubudiyah. Di Negeri Sembilan, pada tahun 1924 Masihi telah diwujudkan kumpulan Ittiba’ al-Sunnah di Kuala Pilah yang dipimpin oleh Ustaz Ghani Hashim. Beliau secara nyata memperkenalkan diri sebagai Kaum Muda. Beliau banyak mengeluarkan pendapat berbentuk keras yang menyebabkan beliau sering bertelagah dengan Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu negeri Sembilan. Pertelagahan dan pertelingkahan yang berlaku banyak melibatkan hal-hal mengenai bid’ah, mazhab, taqlid dan sebagainya. Tambahan pula, Ustaz Hashim Abdul Ghani di dalam buku tulisannya, Kata Berbalas Sesat Dan Haram Bermazhab, melabelkan haram dan sesat terhadap umat Islam yang berpegang kepada aliran mazhab.
            Gerakan Kaum Muda mencapai kemuncaknya di Perlis apabila Undang-Undang Tubuh Negeri Perlis mengakui kedudukan Ahlu Sunnah Wal Jamaah berdasarkan ketentuan bahawa setiap fatwa hendaklah berdasarkan al-Quran dan Sunnah dan bukannya ajaran mazhab. Golongan Kaum Muda menjadikan hal ini sebagai peluang untuk mereka semakin melebarkan dakwah mereka terhadap penentangan berpegang kepada mazhab. Antara tokoh yang banyak memainkan peranan menyebarkan fahaman dan ideologi Kaum Muda ini ialah Haji Ahmad bin Haji Muhammad, Wan Ahmad bin Wan Daud, Syeikh Ahmad bin Mohd Hashim dan juga Syeikh Abu Bakar al-Asyaari merangkap tokoh pemikir.
            Di Kelantan, fahaman Kaum Muda yang membawa ideologi Wahabi atau lebih tepatnya, yang membawa dan memegang utuh pandangan dan fahaman Syeikh Muhammad bin Abdul Wahab, mula subur dengan kemunculan Tok Khurasan atau nama sebenarnya Syed Hasan bin Nur Hasan dari India. Madrasah yang didirikan di negeri ini hasil usaha golongan Kaum Muda ialah Madrasah al-Balagh al-Mubin pada tahun 1939 Masihi. Namun begitu, sebelum munculnya Tok Khurasan serta pengikutnya yang lain, beberapa orang tokoh telahpun mula membawa fahaman Kaum Muda ke Kelantan iaitu Haji Wan Musa bin Abdul Samad, Haji Yaakob bin Haji Ahmad dan Dato’ Laksamana yang nama sebenarnya ialah Haji Mohd Said Khatib.

2.8 KAEDAH PENYEBARAN FAHAMAN WAHABI DI MALAYSIA
Menurut Zamihan Mat Zin Al-Ghari di dalam buku karangannya, Siapa Sebenarnya Wahhabi? menyatakan terdapat beberapa kaedah yang digunakan oleh golongan Wahabi di dalam menyebarkan fahaman mereka di Malaysia.
            Kaedah yang pertama ialah dengan cara mendapatkan dana yang besar untuk menggerakkan  aktiviti dakwah Wahhabi. Dana ini disalurkan melalui Yayasan atau badan bukan kerajaan (NGO) tertentu sama ada yang ditubuhkan di Arab Saudi mahupun negara-negara asing seperti di Asia, Eropah, Afrika dan Amerika.
            Selain itu, golongan Wahhabi juga melantik para pendakwah  tertentu yang kebiasaannya memegang jawatan penting di dalam masyarakat. Antara jawatan yang biasanya dipilih untuk menjadi pendakwah golongan Wahhabi ini ialah imam masjid, khatib, penceramah, pensyarah universiti, pegawai kerajaan atau tokoh politik. Maka, jelas dan nyata bahawa golongan ini mengambil langkah bijak dengan menggunakan medium yang mudah didekati oleh masyarakat. Tambahan pula, jawatan yang dilantik golongan ini untuk dijadikan pendakwah fahaman mereka merupakan jawatan yang memberikan perkhidmatan kepada masyarakat. Selain itu, golongan yang dilantik sebagai pendakwah ini juga diberikan elaun bulanan yang lumayan selain bantuan kebendaan yang memudahkan mereka untuk menganjurkan kursus atau seminar bagi memudahkan lagi aktiviti penyebaran fahaman Wahabi ini.
            Kaedah yang ketiga menurut Zamihan Mat Zin Al-Ghari ialah dengan melakukan proses perkaderan atau tarbiyah kepada para pelajar yang menuntut di universiti atau pusat-pusat pengajian tinggi. Universiti yang biasanya menjadi tempat tarbiyah dan penyuntikan fahaman ini kepada golongan muda dan bijak pandai ialah pusat pengajian yang ditaja sepenuhnya oleh golongan Wahabi. Antaranya ialah Universiti Umm al-Qura, Universiti  King Saud, Universiti Islam Madinah, Universiti Islam Abu Bakar Karachi di Pakistan dan Universiti al-Iman di Yaman. Di Malaysia, golongan ini hanya membuka cawangan pusat pengajian tinggi yang ditaja oleh mereka sahaja. Namun begitu, fahaman yang disuntik ke dalam sistem pendidikan di pusat pengajian cawangan ini turut dibauri dengan aliran Wahabi.
            Selain itu, golongan Wahabi juga mewujudkan pelbagai persatuan, pertubuhan, yayasan dan gerakan sebagai alat untuk menyuarakan tuntutan sekaligus memperjuangkan fahaman dan aliran yang dibawa oleh mereka. Di Malaysia, golongan ini menubuhkan NGO yang menggunakan nama berbentuk islamik yang kebiasaannya kurang dipantau oleh pihak berkuasa agama. Hal ini memudahkan lagi gerakan golongan ini. Seterusnya, golongan wahabi juga menganjurkan pelbagai seminar, konvensyen, perbincangan dan juga forum yang berlatarbelakangkan fahaman Wahabi. Aktiviti dan program yang dilaksanakan ini dianjurkan di pelbagai peringkat sama ada negeri, kebangsaan mahupun antarabangsa. Sebagai contoh di Malaysia, sebuah seminar kebangsaan mengenai Syeikh Muhammad Abdul Wahab telah diadakan di negeri Perlis pada tahun 2006. Tambahan pula, seminar ini secara jelas dan nyata dianjurkan oleh Kerajaan negeri Perlis sendiri.
            Kaedah terakhir dan yang paling banyak digunakan oleh penyebar fahaman Wahabi ialah dengan mencetak pelbagai buku yang jarang menggunakan istilah Wahabi sebagai tajuk utama namun pengisiannya berupa aliran Wahabi. Buku-buku yang telah dicetak ini kemudiannya diedar dan dijual dengan harga yang murah, mudah didapati dan menarik minat pembaca. Selain itu, mereka juga mengedarkan buku-buku tersebut secara percuma di pusat-pusat pengajian, masjid, perpustakaan, hospital, institusi kerajaan, institusi swasta dan sebagainya yang biasanya menjadi tumpuan masyarakat.
Terdapat beberapa buah buku yang dipercayai ditulis oleh mereka yang mengikuti aliran Wahabi di Malaysia. Antaranya ialah buku bertajuk Bid’ah Hasanah: Istilah Yang Disalah Fahami yang dikarang oleh Dr. Mohd Asri Zainal Abidin. Di dalam buku ini Dr. Mohd Asri menyatakan bahawa bid’ah hasanah iaitu bid’ah yang baik tidak wujud. Oleh yang demikian, beliau menyifatkan amalan seperti sambutan Maulidur Rasul, bertahlil, bertalqin, berzikir beramai-ramai selepas solat, menyambut Nisfu Syaaban dan lain-lain sebagai bid’ah yang keji dan sesat.
Sementara itu, di dalam buku yang bertajuk Allah Antara Tasawuf Dengan Akidah pula, penulisnya iaitu Abdul Fatah Haron Ibrahim menegaskan bahawa mata, tangan, kaki, kepala, duduk di atas Arasy dan lain-lain sifat merupakan sifat Allah S.W.T.  selain itu, di dalam buku ini juga, penulisnya terlalu menyanjung tinggi Imam Ibn Taimiyyah dan Syeikh Muhammad Bin Abdul Wahhab. Beliau juga turut mengkritik metodologi al-Asya’irah dan memperlekehkan para ulama seperti Imam al-Ghazali dan lain-lain.

KESIMPULAN
Secara keseluruhannya, fahaman wahhabi bermula dengan unsur-unsur menegakkan syiar Islam serta menentang perkara-perkara baru yang mampu merosakkan akidah umat Islam oleh Syeikh Muhammad Bin Abdul Wahab. Namun begitu, setelah beliau meninggal dunia, pengikutnya telah menjadikan fahaman yang dibawa sebagai suatu fahaman yang ekstrem dan bertegas dengan hanya masalah-masalah furu’ sehingga saling mengkafirkan umat Islam.
            Sebagai umat Islam, kita perlu memahami  isu ini dengan sebaik-baiknya dan menilai implikasi yang timbul hasil penyebaran fahaman ini. Pemahaman yang baik tentang latar belakang fahaman ini dan bahaya fahaman wahhabi ini mampu dicapai dengan pelbagai usaha. Secara umumnya, fahaman Wahhabi ini boleh dikatakan sebagai suatu fahaman yang bertentangan dengan Ahli Sunnah Wal Jamaah dari sudut akidah, syariah dan akhlak. Selain itu, kita juga perlu menggembleng tenaga sebagai umat nabi Muhammad dalam menangani isu ini supaya umat Islam kembali bersatu atas landasan Ahli Sunnah Wal Jamaah yang sebenar.



BIBLIOGRAFI
Adam Ibrahim. 2000. Aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah. Johor Bahru: Kompleks Islam Johor.
Hersi mohamad Hilole. 2012. Wahabi Sesatkah Mereka? Selangor: PTS Millennia SDN. BHD.
Ibnu Ahmadain al-Barlisi. 2011. Kejatuhan Kerajaan Turki Uthmaniyyah: Suatu Analisis Ke Atas Peranan Gerakan Wahhabiyyah. Johor Bahru: Perniagaan Jahabersa.
Imam Muhammad Abu Zahrah. 1996. Aliran politik dan Aqidah Dalam Islam. Selangor: Edaran  Kalam.
Zainal Abidin Syihab. 1997. Gerakan Islah Muhammad Abdul al-Wahhab: Kenyataan dan            Tohmahan. Kajang: Nuur Publications.
Zamihan Mat Zin Al-Ghari. 2011. Siapa Sebenarnya Wahhabiy? Puchong: Kemah Enterprise.


Wallahualam~~
Sekadar perkongsian~~
Assalamualaikum~~

No comments:

Post a Comment